Not Officially a Teacher

1/22/2019 06:10:00 am

Assalammualaikum, first of all I'm really really really sorry to all of you (cehwah) just because I have no time to update all my life story here 😌😟 I'm busy handling all my life, my study, my assignment, myself and also others important thing. Ya, jadi student biasala tu sedar-sedar sekarang ni aku dah SEM 2 Alhamdulillah aku boleh survive, Alhamdulillah Allah kurniakan aku sahabat yang baik-baik, yang memahami, yang tak tikam belakang, ada merajuk sikit-sikit tu biasa la asam garam persahabatan, sedangkan lidah sendiri kita tergigit inikan pula persahabatan. Okay kalini aku nak cerita so far my life dalam dunia pendidikan ni,aku masih belajar untuk menjadi warga pendidik yang bertanggungjawab, yang memahami, yang penyayang, yang penyabar dan paling penting yang bermanfaat kepada orang lain. Aku teringat lagi ayat cikgu sekolah rendah aku "Salah sorang dari kamu ni suatu hari nanti akan jadi cikgu, percayalah". Dulu aku tak ambil kisah pun pasal ayat cikgu tu tapi sekarang bila aku duduk sorang-sorang muhasabah balik diri fikir kesalahan kebaikan yang aku buat sepanjang aku hidup ni, aku teringat mungkin aku la orang yang cikgu tu maksudkan tu? Allah, ye aku sedang berada dalam jalan untuk menjadi seorang warga pendidik. Aku barulah sedar, bukan senang nak jadi warga pendidik ni, seorang cikgu rupanya banyak habiskan dari segi tenaga,wang dan masa bersama orang tersayang hanya kerana untuk mendidik manusia supaya menjadi seorang yang lebih berjaya dan berguna daripada dia. Aku dah ada 3 pengalaman sepanjang hidup aku mengajar dekat betul-betul tadika. First, masa SEM 1 kena settlekan assignment KAQ1033. Second, Masa bengkel puppet UPSI. Third, baru-baru ni aku pergi dekat PASTI Kuala Selangor settlekan assignment KAY1053 and apa yang aku dapat simpulkan it's not that easy to handle kids. Penat weh, padahal tak sampai sehari pun lagi tapi bila balik rumah tidur tak bangun-bangun itula betapa besarnya pengorbanan seorang guru. Tapi berbaloi sebab kita akan happy masa kita sampaikan ilmu tu, tengok kanak-kanak berkembang perkembangan dari pelbagai aspek depan mata kita sendiri, boleh curahkan kasih sayang dekat diorang. Pengalaman orang lain takkan dapat selain cikgu tu yang lalui sendiri.
 Related image
So people out there, please, please and please appreciate your teacher and respect them!! 💖💗💕

You Might Also Like

0 comments

If You feel sad, remember

  • Allah SWT
  • Nabi Muhammad SAW (Rasulullah)
  • Solat
  • Parents
  • Al-Quran
  • Stay Positive

Positive Messages

''Maka ingatlahkepada-Ku, Aku pun akan ingat kepadamu" (Qs. Al Baqarah : 152)

"Sepenuh harapan pada Allah''

"Perancangan Allah itu manis dan indah untuk orang yang bersabar"